tisdag 28 juni 2011

Hôtel de Ville

Nu har vi varit på en utställning på Hôtel de Ville om Paris under impressionisternas tid. Bilder, foton, husritningar, målningar av Monet, Degas, van Gogh m.fl. Vi var väl där någon timme, sedan investerade vi i katalogen för vidare studier hemma. Som alltid i offentliga byggnader (Hôtel de Ville = stadshuset) var det säkerhetskontroll. Under tiden vi väntade tog jag en bild på en av de två lejon som flankerar ingången. Har ni sett ett så nedlåtande lejon någon gång?

Ikväll blir det Otello på Opéra Bastille. Renée Fleming gästspelar som Desdemona. Det är ju hennes paradroll, hon har spelat den mot Placido många gånger. Nu är det en tenor från Lettland som spelar Otello. Renée är alltid lysande, men jag är ändå lite misstänksam mot kvällens föreställning. Handlingen är flyttad från renässansen till 1800-talet. Varför, undrar man. Inte ville Puccini när han komponerade att den skulle utspelas i hans nutid! Jag gillar inte när man petar i den ursprungliga tanken. Påminner mig om den förfärliga Traviata som ges på Operan i Sthlm. En dansk scenograf som tagit sig "en lille en" för mycket och förlagt det hela i nutid. Jag har förträngt det mesta, men jag tror att stackars Traviata dör i Aids...

Kvällens outfit är medtagen hemifrån. Det är "bara" 33gr idag så jag får försöka stå ut! Jag kan inte köpa nytt varje dag, fastän det blev en reatop och en plånbok på BHV eftersom vi ändå passerade. Bilder från kvällen kommer senare insh'allah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar