torsdag 30 juni 2011

Packning

Igår kväll baxade vi in väskorna i hallen och tog bara fram det nödvändigaste. I morse åkte jag och hämtade Sixten, och sedan åkte jag iväg till Nore för att leverera lite hjälpmedel jag hade beställt. Kommunens rehab bekostar inga hjälpmedel och hjälper heller inte till att införskaffa dem, utan det får man göra själv. Så, om man inte har en anhörig eller bekant som kan göra detta, får man väl som i Nores fall svälta ihjäl då eftersom han har svårt att hålla i kniv och gaffel. Nu har han fått tunga bestick med bra grepp och en tallrik som står stadigt på bordet. Sixten och Nore är goda vänner och Sixten vet att det alltid vankas något gott när han kommer dit. Idag blev det en jordgubbe! Vovven är nämligen väldigt konstig, älskar frukt och grönsaker, äter allt utom bitsocker!
Hem till packningseländet. Min jätteväska fyller nästan hela hallen. Den skulle tömmas och vissa saker läggas i högar för ny packning till Tjörn. Baddräkt och gummistövlar, eller hur ska man tänka för två veckor på västkusten? Dessutom drar jag med mig vävböcker, vävprover, kudde, datorn och annat nödvändigt. Det blir många fulla kassar! Jag behöver i alla fall inte tänka på vikten eftersom jag åker bil (hade övervikt på hemresan, men vi slapp betala). Lite utomhusvistelse ska det väl bli även om det är tänkt att jag ska förkovra mig i vävning i två veckor.
På eftermiddagen ringde Anne-Marie från Berggården. Hon hade klippt ur en väv och det passade utmärkt, för då kan jag ta med det jag vävt i den väven. Det är fascinerande att se hur en väv ändrar sig bara med ett enkelt garnbyte. Vävde först handdukar i gåsögon med oblekt lingarn, sedan bytte jag till blått lintow och vips hade jag en annorlunda löpare till köksbordet. Det ska bli spännande att se vad de andra har med sig. Vilka de är också, naturligtvis. Av bilder som jag sett från tidigare år är alla tanter i min ålder. 12-15 tanter som ska umgås i två veckor! Samt en man som följer med sin fru på kursen. Just det paret tror jag kommer från Tyskland och att de gör en kombinerad semesterresa/sommarkurs.
Imorgon är det Uppsala hela dagen. Klippning både för Gunnar och mig, samt lite inköp. Måste bl.a. bunkra en massa mineralvatten på Lidl. Bra vatten, greppvänlig flaska och billigt! Jag är inte så säker på att det är så utvecklat på Tjörn att det finns en Lidl där...



Här sitter Sixten i hammocken hos Marianne. Undrar om alla hennes hundar får gunga där?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar