tisdag 28 juni 2011

Värmebölja

Igår gav vi oss iväg från hotellet i något som kan beskrivas som bastuvärme. 36 gr! Efter att ha sett en utställning på Musée Jacque-Mart Andrée skildes vi åt. Gunnar för att träffa Roland för lunch, och jag pour faire des affaires, dvs gå i butiker i lugn och ro. Så mycket ro blev det inte, hade jag haft en resväska stor som en flyttlåda hade den varit full nu. Affärerna är luftkonditionerade och alla ville undfly värmen. Mycket folk överallt, men på ett av Paris äldsta varuhus köpte jag mig ett örngott (skratta inte, storleken på mina örngott finns inte hemma) + 6 klädda galgar. Det var inte så långt till hotellet så jag gick tillbaka. På vägen satte jag mig på ett café och beställde en iskaffe. Det går inte att äta i värmen! Jag lastade av mina inköp och gick ut igen. Jag insåg att de aftonkläder jag hade med mig var totalt olämpliga pga hettan, och jag hade spanat in en affär på Boul Mich som reade klännigar för 10 euro. Det är tur att det är modernt med långa luftiga saker i sommar! Resultatet skådas här:



Inte dåligt för 10 euro + 4 för sjalen!

Iklädd detta och Gunnar med kavajen över axeln traskade vi iväg till Theâtre du Châtelet för att se Il Postino. Det var "bara" 33 gr kl 20! Vad ska man säga om en nyskriven opera som Il Postino? Operan följer handlingen i filmen, med den skillnaden att den sjungs på spanska. Öppningsscenen med Placidone gav mig kalla kårar. Hans röst fyllde salongen med samma kraft som för 20 år sedan! Musiken var väldigt jämn, inga stora temposkiftningar. Trots det gjorde den intryck, och scenografin var mycket listigt genomförd. Jag fick bara en suddig bild av Placido, inget att publicera. Dagen avslutades med en Crème Brulée och glas Perrier vid midnatt. Idag väntar nya äventyr!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar