söndag 14 augusti 2011

Blåbär, bulgarer och bränder

Sedan början av veckan har skogarna i Hållnäs invaderats av bulgarer som kommit hit för att plocka blåbär. Man ser de bulgariska småbussarna köra omkring lite överallt, även på skogsvägar och privata vägar. Jag läste i någon tidning att de är c:a 60 personer. Den första fråga jag ställer mig är: hur har de hittat hit? Hållnäshalvön är inget ställe man passerar i förbifarten. Dessutom är här ganska tättbefolkat, åtminstone sommartid. ”Upplands smålänningar” kallas vi, och marken är därefter. Karg och stenig. Det kan inte vara särskilt givande att plocka här. Ständigt med en cigarrettfimp i munnen. Känslorna på bygden är ganska upprörda, vi känner oss störda av detta. Jag tycker det är OK att plocka bär, men då ska man också respektera de regler som finns! Vi har fått oss itutade sedan barnsben hur man uppför sig i naturen. En ”gästplockare” har inte haft den möjligheten. Just nu känner jag för att införa gränskontroll med förhör om allemansrätten av alla som ser ut som bärplockare.



De skräpar ner, lämnar papper, fimpar, ölburkar och matrester efter sig. De uträttar sina behov varsomhelst i skogen. De går så nära inpå husen att vi ser dem. Droppen kom i förmiddags. Jag står vid det öppna fönstret i sovrummet och hör sirener närma sig. Ambulans, brandkår? Brandkåren visade det sig, när bilen for förbi ner mot Tårterviken. Från vårt hus är det kanske 200 meter ner till havet med flera hus emellan, så jag blev genast orolig att det brann hos någon granne. Efter en stund kom det en brandbil till. Jag började småspringa längs vägen, Anne-Marie kom på cykel och göteborgarn var redan på plats. Det visade sig vara en liten skogsbrand. Små bränder blir gärna större, eller hur? Nu var det ett par andra grannar som hade sett rök och först försökt släcka själva, men sedan ringt efter brandkåren. Branden var inte svårsläckt, men brandkåren var ändå tvungen att stanna flera timmar för att försäkra sig om att den inte spred sig. Ekvationen var inte svår: bulgar+fimp=brand.



Jag försöker analysera vad jag känner och varför. Före branden var jag bara obehagligt berörd. Nu känner jag mig illamående och jävligt förbannad. Det känns integritetskränkande. Jag har varit i ”fattiga” länder, och även Grekland, Spanien och Italien, där man inte har någon som helst uppfattning om respekt för naturen, och där vissa naturområden ser ut som en stor avfallstipp. Norrut har socialnämnden i Hudik varit tvungen att ta hand om 17 st. bulgarer som vandrade på motorvägen. De blev transporterade till bulgariska ambassaden i Stockholm med buss för att kommunen skulle bli av med dem. Vem betalar den resan?

Helt plötsligt får ordet främlingsfientlig en ny innebörd. Hur lätt är det inte att bli det? Här har vi, antagligen, fattiga människor som sliter under en kort tid för att få ihop lite pengar, varav det mesta går till deras arbetsgivare. Inte så olikt prostitution faktiskt. Vad har de fått för information om allemansrätten? Vi vet inte vad de lever under för förhållanden, men det vi ser att de gör här, det gör oss arga och upprörda. Migrationsverket har skärpt kraven på bärföretag så att plockarna ska ha någon sorts lönegaranti. Det är väl bra för bärplockarna. Vi som bor i området då? Får vi någon ersättning för nedskräpning? Jag tycker att Miggan borde införa en obligatorisk examen i allemansrätten för alla österifrån som kommer hit för att plocka bär!

http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/tierp/1.3805602-liten-skogsbrand-utanfor-fagerviken

http://bloggkartan.se/registrera/8479/haallnaes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar