måndag 22 augusti 2011

Nytt operahus i Reykjavik

Ibland säger en bild mer än tusen ord. Och ibland säger fler bilder mer än en miljon ord. Titta här:

                                          
Reykjavik


Oslo


Köpenhamn


Helsingfors


Stockholm

I helgen invigdes ett nytt opera- och konserthus i Reykjavik. Trots allt ekonomiskt trassel på Island de senaste åren har man ändå lyckats genomföra detta fantastiska bygge.
Titta lite på bilderna ovan. Världen består inte bara av ishockeyrinkar och fotbollsarenor även om de också, av någon besynnerlig anledning, sorterar under begreppet kultur. Ska inte svenska staten skämmas lite nu, när samtliga nordiska länder, utom Sverige, har nya operahus som dessutom fungerar som hela folkets samlingsplats? Detta gäller i synnerhet "Snöhetta" (Oslooperan) som också kallas "Oslobornas vardagsrum". Snöhetta används som skidbacke på vintern och som allmän mötesplats. Huset är f.ö. ritat av en svensk arkitektfirma.

I slutet på 2009 skrev jag ett brev till kulturministern. I början av 2010 fick jag ett svar som inte säger någonting.

(bilden är klickbar)
Hon håller med mig om att opera är viktigt, men det var inte riktigt det jag menade med mitt brev. Man ska akta sig för att anspela på folks handikapp, men kulturministern är hörselskadad. Kan hon verkligen förstå vikten av musik? Den nuvarande operan är en dålig arbetsplats som är omodern och obekväm. Vissa uppsättningar kan inte göras därför att det inte finns tekniska resurser. Nu är det tal om att det ska renoveras i stället för att bygga nytt. Hur? Och var ska de anställda hålla till under tiden? Jag vill inte ha något skrytbygge, men jag vill ha något som vi svenskar kan vara stolta över. Vi är snart det enda land i Europa som har en huvudstad med ett gammalt, sunkigt operahus. Kan det bero på att andra länder tycker att kultur är viktigt?

http://bloggkartan.se/registrera/13238/laangoeren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar