onsdag 3 augusti 2011

Att ta sig hem....

Närå, det var inget fel med båtresan. Precis lika händelselös som på vägen över. Jag bara undrar lite över sortimentet i tax-freebutiken. Vem köper en bag-in-box med två liter vodka? När behöver man en sådan? 1974 när vi var i Moskva på besök (det är en lång historia) använde diplomaterna vodka som spolarvätska i sina bilar eftersom det var billigare än ordinarie spolarvätska, men jag kan inte tro att det är avsikten nu. Man kunde också köpa fem
liter vodka för 300 kronor. Får man ens ta in så mycket?

Måndag morgon seglade vi genom Stockholms underbara skärgård, och det måste vara bland det vackraste man kan uppleva. Att i så många timmar kunna passera öar, med eller utan hus, är nog ganska unikt. Kl 10 som utlovat lade vi till i Värtahamnen. Vi tyckte vi hade tur som var bland de första som fick köra av båten, bara för att upptäcka att vi befann oss i en väntfil för att passera tullen. Alltså, en av 18 väntfiler. Då kan man tycka att vi skulle få köra genom tullen först också. Nej. I stället fick vi vänta till sist! Det kanske finns något system i det hela som vi inte upptäckte. Vi hade ett lunchmöte i Lövstabruk kl 13, så vi hade ändå rätt gott om tid när vi efter 40 minuter äntligen kom iväg. Allt gick finfint fram till Knivsta ungefär då trafiken stannade av på motorvägen. Asfaltarbete. Alla bilar på en körbana. Det var jag som körde och när proppen äntligen löste upp sig tryckte jag pedalen i botten. 12.59 stannade vi utanför värdshuset i Lövstabruk! Inte vet jag om vi bidrog så mycket till den kulturella diskussionen under lunchen, men vi gjorde en trevlig ny bekantskap, Moa Gällström. Hon ställer ut sina målningar under sommaren i magasinet, och hade i år också hyrt Orangeriet.
 Tyvärr bor hon i Portugal under vintern, det är då man behöver nya bekantskaper som bäst! Hur landstinget ska fördela sina kulturpengar är en svår fråga, och jag anar att det kan bli långbänk av det hela.

Idag var A. och jag uppe i vävstugan för första gången sedan inbrottet. Det syntes inte många spår och vi överlever att kaffekassan är borta. Värre är att förrådet på gården är nerbränt. Så många frivilliga arbetstimmar som har gått åt till att bygga det!

Det är nästan så att jag hoppas på dåligt väder snart för det finns flera vävar lediga just nu, bl.a. stora julduken...men jag har ju annat att göra också. Imorgon börjar min lottförsäljning av Rädda Barnens sommarlotteri. Sent ute som vanligt, den 15:e ska det vara färdigsålt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar