onsdag 17 augusti 2011

Kostymrea och skedkniv



Royal Opera House Covent Garden annonserar att de ska sälja ut mer än 1500 kostymer från sitt förråd, som håller på att svämma över. En klänning från Traviata eller en utstyrsel från Törnrosa skulle väl sitta fint? Priser från £20 till £500 och hela vinsten går till upprustning av operan. Visst är det frestande? Det går ju att ta sig ett billigt flyg med Norwegian, stanna två nätter, och sedan hem igen. Kostymateljén ligger en halvtimme med tåg från London i Essex. Lördag/söndag 24/25 september från kl 10.00.
Någon som känner sig sugen?


Jag var på Operans i Stockholm kostymrea förra våren. Jag trasslade mig ut därifrån med en balettklänning som visade sig vara två decimeter för liten i midjan, samt en ensemble som använts i en uppsättning av Gösta Berling. Chiffongen i balettklänningen var så skör att den föll i bitar bara man nuddade den. Den ligger i en kasse som ett vackert minne nu. Dräkten från Gösta Berling kan jag faktiskt använda. Med lite ändringshjälp av Mia i Karlholm kan jag nu se ut som en skräckslagen Elisabeth Dohna eller Marianne Sinclair. Mia fick också sy en underkjol efter ett 1800-talsmönster jag hade skickat efter. Det följde ingen underkjol med på köpet, så kjolen hängde som en säck omkring mig. Jobbigt enligt Mia, miljoner delar som skulle passas in. Det följde också med beskrivning på en turnyr, men där drog jag gränsen. Hur sitter man om man har en påse fylld med hö hängande på baken under kjolen? Men det passar väl fint om jag kommer till vävstugan en måndag förmiddag i lång kjol med släp? Jag har ju vääldigt stor användning för historiska kläder i mitt vardagsliv. Man kanske skulle ta och sy sig en bahytt också, för att vara historiskt korrekt.

Annars kom det en överraskning med posten idag. Min skedkniv som jag förlade på Billströmska, hade min vävlärare hittat och skickat till mig. Det är inte det att jag inte kan skeda utan den, men det känns roligare om man har något som är vackert att titta på och skönt att hålla i handen. Mina vävalster från Tjörn är fortfarande omonterade så det är hög tid att sätta igång med dem och inte hålla på med datorn hela tiden.


Plus idag = jag lyckades koppla ihop telefonen med skrivaren. Jag vet inte till vad nytta, men nu kan jag skriva ut dokument direkt från telefonen.

Minus idag = jag lyckades inte koppla ihop laptopen med skrivaren och det hade ju varit bättre om det hade funkat!

http://bloggkartan.se/registrera/13238/laangoeren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar